Finland - Helsinki 2005/2006

Antal indbyggere: 5.223.442 (est. juli 2005)

Areal:   338.145 km2

Hovedstad: Helsinki

Købekraft pr. indbygger: 29.000 USD (est. 2004)

Vi fandt ud af, at vi havde lidt bonuspoint, som var ved at løbe ud. Det kneb med at holde ret meget mere ferie, for den var sådan set næsten brugt. Derfor besluttede vi os for at tage en forlænget weekend i Helsinki hen over nytår. Her var stadig bonusbilletter at få, og også mulighed for at bruge point på overnatning.

D. 29. december begyndte det at sne. Ikke bare en lille smule, men temmelig meget. Flere veje var lukkede, busser og tog var forsinkede og SAS fløj med store forsinkelser, og aflysninger var der også mange af. Vores rejseplan så sådan her ud:

Udrejse 30. december 2005

Sted Tidspunkt
Tirstrup-København 06.45 - 07.20
København - Helsinki 08.00 - 10.50

Der var jo ikke meget tid at give af i forvejen i København og det var tvivlsomt, om den rejseplan kom til at holde.

D. 29. december omkring midnat kunne vi se, at den sidste flyver fra København mod Århus var aflyst. Det betød, at der så d. 30 om morgenen ikke ville være et fly i Århus. Vi ringede til Århus Lufthavn, men de vidste ikke noget. SAS kan man ikke få fat i på dette tidspunkt. Der var ikke andet at gøre end at gå i seng, og køre til Tirstrup næste morgen. Tjek in var senest kl. 6.20, og pga. vejret skulle vi af sted i rigtig god tid. Kl. 4.15 ringede vækkeuret, og kl. 5 var vi på vejen. Det var ikke så slemt, som vi havde frygtet, og kl. 6 var vi i lufthavnen.

Vores fly var ganske rigtigt aflyst, og da SAS fløj "ferieplan" kunne vi først komme med kl. 10.35. Der var heldigvis plads, og vi fik også ændret vores forbindelse til Helsinki til kl. 12.45. SUK. Vi satte os op i cafeteriaet og ventede på at klokken blev 7. Da mente vi nemlig at vi godt kunne ringe til Kennets far  og mor, der bor kun 13 km. fra lufthavnen for at høre, om de ikke gav morgenmad. De gjorde de heldigvis, og så tog vi på visit en 3 timer.

Kl. 10 var vi tilbage igen. Rundt om i lufthavnen sad mange trætte og sure passagerer. Nogle havde siddet siden aftenen i forvejen, hvor bla. flyet til London kl. 22.50 var blevet aflyst. Der var også mange, der skulle have været med samme morgenfly som os. Vi måtte alle vente.

Der var yderligere forsinkelser men kl. 11.20 kom vi afsted mod København. Vi nåede vores videre fly til Helsinki, som så i mellemtiden også var blevet forsinket. Jo, jo, men frem kom vi da. Kl. 16 - 5 timer senere end planlagt stod vi i Helsinki. Vi tog en bus ind mod byen, og fandt hurtigt vores hotel, der lå ret centralt. Vi fik et fint værelse på 7 sal - det var bestemt en anden standard end vi plejer på vores "rygsæk-ture".

SAS Royal Hotel, Helsinki                      Vores værelse

Ankomst

Vi smed lidt vand i hovedet, og gik så ud i byen for at finde noget at spise. Vi endte på restaurant Annapurna, en lille røgfri nepalesisk restaurant. Godt og stort spisekort med indisk mad. Rimelige priser og store portioner. Mætte og lidt trætte gik vi tilbage til hotellet, tog et langt og varmt karbad, så lidt fjernsyn og læste lidt om byen, og kl. 23 var det tid til at sove - det havde været en lang dag.

Næste morgen var vi klar til at opleve Helsinki. Vi fik mange oplevelser de kommende i alt 3 dage i byen.

Helsinki midtby

Vi tog 3 gåturer  i "See Helsinki on Foot" - tur nr. 1 (2,3 km.), nr. 2 (6 km), tur nr. 5 (7 km) og tur nr. 6 (3 km), hvor vi blandt andet gik ved havnen og i det gamle kvarter. Den første dag øsregnede det, og det hele var lidt gråt i gråt. De næste 2 dage var bedre med en blanding af sne og tørvejr. Vi fik et godt indtryk af byens mange art noveau huse og huse i romantisk stil. De var alle velholdte og nymalede. Man bør kigge op når man går rundt. Vi fik også set de berømte isbrydere. I det hele taget er vand meget nærværende i Helsinki. Byen er omkranset af vand og har mange halvøer ud i vandet. Den gamle bydel er gennemskåret af en bygget kanal, der gør, at der er tale om en ø. På vores ture besøgte/så vi bla. (idet der også er mange andre seværdigheder som brochuren på bedste vis beskriver):

En lille smule  koldt - måske

Domkirken
Fra Senatstorvet kan man se det kæmpemæssige bygningsværk, domkirken. Den blev bygget i årene 1830-1852 og er tegnet af C. L. Engel. Oprindeligt hed kirken Nikolajkirken. Rundt om senatstorvet ligger bygninger i empirestil, alle designet af C. L. Engel; Senatshuset, universitetet og Nationalbiblioteket. Også en del andre huse i samme stil ligger i området.

Domkirken i dagslys - det småsneede                                 Domkirken nytårsaften

orglet i domkirken

Treenighedskirken
Helsinkis ældste ortodokse kirke fra 1827.

Uspenski Katedralen
Ortodoks domkirke. Den ligger på en klippe ved havnen og er bygget i 1868 i neobyzantinsk-slavisk stil. I typisk russisk stil er kirken rig på ikoner. Kirken bruges aktivt, og der er opslag om, hvornår man afholder gudstjenester. 2% af Finlands indbyggere tilhører den ortodokse religion.

Uspenski Katedralen udefra

Da vi var der, skulle der være bryllup. Derfor afspærrede man den ene halvdel af kirken, men turisterne kunne stadig bruge den anden del - dog nu uden at måtte fotografere. Ved siden af kirken er der et plateau, med en meget flot udsigt over byen. Der er desværre afspærret om vinteren, da de ikke rydder den del af området for sne.

Altertavlen i kirken

Tempelpladsens kirke
Kirken er sprængt ind i klippen og det meget utraditionelle kirkerum er dækket med en enorm kuppel af kobber og glas. Var man nu ikke allerede gift så var denne kirke perfekt til formålet - nok den flotteste og mest specielle kirke, jeg endnu har set.

Åbningstiderne varierer en del. Således kan der f.eks. være åbent fra 15.30 til 15.45. Det skyldes, at man tilpasser åbningstiden til de kirkelige handlinger. I dette tilfælde var der to bryllupper, hvor der så var åbent for turister imellem bryllupperne. Det første var forsinket, men det blev det andet så også, da man altid holder 15 minutter åbent for turister. Det er i Finland åbenbart ikke kutyme for bruden at komme til allersidst, så vi fik også set et par finske brude. De minder meget om danske i påklædning.

Nationalmuseet (entre 5,50 euro pr. person)
Mange fine udstillinger, bla. beklædning, redskaber og smykker. Udstillingen fra forhistorisk tid er ikke anderledes end hvad vi har set andre steder, men den nyere historie om Finland som selvstændig nation var interessant og godt beskrevet. Der var også udstillet værelser og tøj som det så ud den gang. For den interesserede besøgende er der stof til mange timer her.

Designmuseet (entre 7,00 euro pr. person)
Museet viser moderne finsk design i historisk perspektiv samt skiftende udstillinger. Da vi var der var en udstilling om borddækning og service. Det var interessant, men er overstået ret hurtigt. Den permanente udstilling er lille, så det skal være en af temaudstillingerne der skal være begrundelsen for at komme her. Dog var det lidt morsomt at se design fra 70'erne og 80'erne.

Soumenlinna/Sveaborg (entre til hovedmuseet 5 Euro, båd til øen 3,60 Euro retur)

Færgen der sejler til øen

Et stort fort, der er bygget på flere små øer uden for selve Helsinki. Fortet havde til formål at sikre Sverige mod at blive løbet over ende af Rusland. Der findes en del museer og cafeer på området, der til daglig er bopæl for 900 mennesker, og som bla. rummer en børnehave og en folkeskole. Der blev født over 20 børn på øerne i 2003, og til forskel fra mange mindre danske øer så er denne ikke "lukningstruet".  Om vinteren sejler en færge til øen hver time. Om sommeren sejler flere forskellige både med ankomst til forskellige havne på Sveaborg.

En af øens flotte bygninger                                        Gåtur rundt på øen

Om vinteren er mange af museerne og cafeerne lukket. Det skyldes, at de er privatdrevne, og at man benytter de få turister til at afholde noget ferie. Hovedmuseet er dog åbent, men var lukket i vinteren 2004-2005. Undersøg på forhånd åbningstiderne, da de varierer hen over året og også varierer kraftigt fra museum til museum.

Der er rig mulighed for at ligge på stenene og nyde solen, og der var også vist hen til en badestrand. Området er et UNESCO World Heritage Site, hvilket siger en del om betydningen af stedet, som blandt andet får æren for, at Helsinki løftede sig fra knap 900 indbyggere til en metropol, der kunne matche Stokholm. Der er en interessant udstilling, hvor det visuelle desværre er lidt i baggrunden. Der er mange plancher og meget interessant tekst, men det kunne godt være serveret mere spændende. Det er til trods for dette, et så interessant emne man behandler og der er så mange fakta, at stedet er et must. Der er mange velholdte fæstningsværker og kombineret med de kanoner der står og peger truende ud over havet, er det interessant blot at gå rundt på stedet.

Kennet og en kanon i baggrunden

Det olympiske stadion.
Det olympiske stadion blev bygget i slutningen af 30'erne og skulle have været brugt til OL i 1940. Det blev som bekendt udskudt, og først i 1950 fik man lov at afvikle det længe ventede OL. Stadion er blevet udbygget og renoveret talrige gange og kan nu huse 40.000 tilskuere. Det ser ikke ud af meget udefra, hvor det mest dominerende er det 70 meter høje tårn, hvor man komme op og få en flot udsigt ud over byen. Det er et ret lavt byggeri, som passer fint ind i omgivelserne. Desuden rummer bygningen også Finlands Sportsmuseum. Uden for stadion er en statue af en af Finlands mange løbere, Paavo Nurmi. Man har ikke været i Finland ret længe, før end man opdager, at den eneste sportsgren der virkelig tæller er ishockey. Der findes runde om i byen udendørsbaner, som når de fryser til is, er velbesøgt af børn og unge, der spiller hockey. Sportsnyhederne er også meget fokuseret på hockey udover lidt rally og trav kombineret med diverse ski discipliner  - langrend og skihop.

Parlamentet
Bygget mellem 1925 og 1931 og designet af J. S. Sirén. I forbindelse med Finlands uafhængighed var det vigtigt at vise, at der her var tale om en vigtig bygning, hvorfor den er bygget af de bedste og fineste materialer. Bygningen er af nationalistisk karakter med en begyndende funktionalisme. Der er rundvisninger på stedet, men vi så det kun udefra, hvor det er en meget imponerende bygning.

Arkitektur og design
Der er ingen tvivl om, at Finsk arkitektur og design er i verdensklasse. For den interesserede er der mange muligheder for at besøge bygninger og virksomheder i den branche. Finland Hall som er tegnet af Alvar Alto er et eksempel. Der er offentlige rundvisninger, men så vidt vi kunne se, kun 3 gange i løbet af hele januar måned.. Den finske opera, der ligger i nærheden, er flot passet ind i den samme stil. Der er mange butikker, der handler med finsk glasdesign og med smykker. Der findes naturligvis også et righoldigt udvalg af Finlands andre bidrag til verdenskulturen - Mummitroldene og et væld af forskellige produkter med motiver af elge i Aarikka-design.

Forum
Et stort shoppingcenter med et food-court i kælderen. Meget uoverskuelig og ikke specielt imponerende. Vi fik af en lokal at vide, at der findes et meget større og bedre center, kun 3 stop med metroen fra byen af. Forum er præget af mange små butikker og det fremstår lidt rodet. Der er mange mennesker og det virker populært. Bemærk, at det koster 1€ at komme på toilettet!

Nytårsaften
Vi har ikke tradition for at fejre de helt vilde nytårsaftener, og denne her var da også stille og rolig. Vi var ude at spise, gik en tur og kl. 24 gik vi til Senatspladsen sammen med mange finner for at sige "godt nytår". Borgmesteren forsøgte at holde en tale, men ingen kunne høre ham, og kl. 24 skålede alle i medbragt champagne og mange havde ligeledes medbragt stjernekastere. I det fjerne blev der fyret fyrværkeri af.

Kl. er næsten 24                                        og så blev den 24                                          hovedstrøget på vej hjem fra nytårs"festen"

Hjemrejse

Efter mange indtryk på få dage gik turen nu hjemad.

Præcis som Helsinki er en relativ lille by, så er lufthavnen også af de mindre. Der er et fornuftigt udvalg af butikker og det er nemt at finde rundt. I ventetiden har man en god udsigt ud over landingsbanerne og livet i lufthavnen. Check-in er som den slags plejer at være, men der var mange skranker åbne da vi var der, og derfor kort betjeningstid.

Kennet fordrev tiden i lufthavnen til at
opdatere vores hjemmeside

Vores rejseplan så således ud:

Sted Tidspunkt
Helsinki - København 18.15 - 19.00
København - Tirstrup 22.55 -23.30

Vi nåede da også næsten til Tirstrup inden forsinkelse indtraf. Det er desværre ved at være en kedelig tradition, at vi aldrig når frem til tiden.
Der var tåget i Tirstrup, og vi kunne ikke få lov til at lande. Vi fik at vide, at vi nok måtte retur til København. Det var næsten ikke til at bære - jeg skulle jo på arbejde næste morgen. Piloten fik heldigvis lov til at gøre et forsøg på at lande. Der var 315 meters sigt, og han skulle bruge 300. Vi krydsede fingre, og det gik. Der var minus 10 grader i Tirstrup - underligt nok en del koldere end i Helsinki. Vi fik med møje og besvær skrabet bilen fri for is og listede hjem - det var jo ret tåget. Omkring kl. 2 var det sengetid - en dejlig, hyggelig nytårstur var slut.