Letland 2006

LETLAND

Antal indbyggere: 2.274.735 (est. juli 2006)

Areal:   64.589 km2

Hovedstad: Riga

Købekraft pr. indbygger: $12.200 (est. 2005)

Pga. vores lange rejse i 2007 havde Pernille kun 1 uges sommerferie.

Vi skulle egentlig ikke noget, men fandt så ud af, at vi lige havde lidt flere bonuspoint, der var ved at løbe ud. Der var ikke så mange bonusrejser tilbage så vi faldt over en billet til Litauen - og sådan blev det. Vi bandt Litauen sammen med Letland, og besøgte derfor også Riga.

D. 1. august

Efter 3 dage i Vilnius begav vi os mod Letland. Bussen kørte næsten til tiden, gjorde et enkelt stop undervejs (+ et ved grænsen) og lidt over kl. 15, en lille smule forsinket, stod vi så på busstation i Riga. Vi hævede penge i en ATM og købte med det samme en busbillet til Palanga, Litauen. Vi vidste jo, at vi skulle retur fredag, så det kunne vi lige så godt.

Herefter fandt vi vores B&B, smed lidt koldt vand i hovedet, og gik ud for at få et første kig på byen.

Vores umiddelbare indtryk var, at Riga og Letland var rigere end Vilnius og Litauen. Husene var pænere, butikkerne flottere og priserne højere. Vi vandrede lidt rundt i den gamle bydel, fik noget aftensmad og gik herefter hjem på vores værelse og brugte aftenen på at læse og surfe lidt på internettet - der var gratis internet på hotellet - dejligt!

D. 2 august.

Efter morgenmaden var vi klar til at indtage Riga.

Vi fik (igen) gået mange km. og så bla

Frihedsmonumentet
som stod færdigt i 1935, året efter at ministerpræsident Ulmanis havde udråbt sig selv som leder af Letland. Monumentet bærer inskriptionen "for fædreland og friheden." Dette er stedet, hvor letterne samledes og demonstrerede mod det kommunistiske regime. I dag lægger letterne blomster ved monumentet. Havde de gjort det samme under kommunistregimet var de blevet arresteret af KGB og sendt med en enkeltbillet til Sibirien. Øverst på monumentet står "Milda", som holder 3 gyldne stjerner, der repræsenterer de 3 regioner i Letland; Kurzeme, Vidzeme og Latgale. To æresvagter står vagt foran monumentet.

2 vagter holder vagt ved frihedsmonumentet

Husene "tre brødre"
3 velrestaurerede beboelseshuse fra det 15. århundrede - de ældste, bevarede huse i Riga.

Mentzendorff Huset
Huset giver et godt indtryk af hvordan det pænere borgerskab boede i Riga i det 17., og 18. århundrede. Huset rummer diverse møbler mv. fra den tid. Entre 1,50 LVL (ca. 16 Dkr.)

Domkirken
Den største af alle kirker i de 3 baltiske lande. Opførelsen begyndtes i 1211 og i 1226 blev kirken indviet som Rigas bispesæde. Riga første biskop Meinhards og ærkebiskop Albert ligger begravet i krypten. Kirkens orgel er et af de største og mest berømte i verden. Organister fra hele verden kommer til kirken for at give koncert og indspille plader.

Udsigten fra Sct.Peters kirke og ud over Katedralen

Guidebogen siger, at kirken trænger til restaurering og at den er lukket for tiden, mens man overvejer, hvordan man skal få penge til restaureringen. Den er åben nu, men til forskel fra de fleste andre kirker skal man give entre for at komme ind. Det må hjælpe til at skaffe penge til restaureringen.
Entre 1,5 LVL (ca. 16 Dkr.)

St. Saviour´s kirke
Kirken blev oprindeligt opført af engelsk søfolk og handelsmænd i 1700-1800 tallet.

Torv i Riga med St. Saviours kirke bagerst

Riga slot
Slottet blev grundlagt i 1330 som fæstning. Præsidenten har boet på slottet i mellemkrigsårene, mens det under sovjetregimet var pionerpalads.

Den svenske port
Porten blev brudt i bymuren i 1698 under den svenske besættelse af byen. Bag porten ses en række gule huse - den tidligere kaserne. I dag er det civil beboelse.
Bødlen til højre. Rose i vinduet

House of Blackheads - sorthovedernes hus
Er fra 1300-tallet. Husene på pladsen blev bombet under 2. verdenskrig, men sorthovedernes hus blev restaureret og genindviet i forbindelse med Rigas 800 års jubilæum i 2001.

Sorthovedernes hus

Besættelsesmuseet
Et fint og meget informativt museum. Der var meget information så det blev læsetungt til sidst. Museet beskriver de forskellige besættelser af Letland fra 1940 til 1991. Gratis entre men museet modtager gerne en donation.

De lettiske riffelmænd
Et monument for det lettiske skyttekorps i poleret granit. Står uden for besættelsesmuseet.

Sct. Peters kirke
Fra tårnet er der en god udsigt ud over byen.
De første 2 etager er på gåben og herefter er der elevator indtil du er i 72 meters højde. Den første kirke på stedet var bygget i træ og fra år 1209. I år 1400 blev den genbygget i sten.
Entre til tårnet 2 LVL (ca. 22 Dkr.).

Den russisk-ortodokse katedral
Kirken blev bygget i byzantinsk stil med 5 kupler mellem 1876 og 1884 som Rigas russisk-ortodokse katedral. Mens russerne sad på magten i Letland var bygningen planetarium, men nu fungerer katedralen igen som katedral.

Krudttårnet
Hed oprindeligt "sandtårnet" opkaldt efter de nærliggende klitter. Tårnet er 26 meter højt og skiftede navn, da det blev lager for krudt. Det har desuden fungeret som fangehul og torturkammer. Tårnet blev alvorligt beskadiget da svenskerne indtog Riga i 1621, men genopbygget i slutningen af det 19. århundrede.

Udsigten fra krudttårnet og ud over byen

D. 3. august

Centralmarkedet
Markedet regnes for et af Europas største. Det ligger i 4 store haller. Oprindeligt var bygningerne hangarer for zeppelinere, som under 1. verdenskrig blev brugt af den tyske hær. Efter frihedskrigen blev hallerne overtaget af staten og renoveret for at danne ramme om det store marked.

I forhold til andre markeder var her overordentligt rent. Varerne stod i kølemontre, ekspedienterne bar plastikhandsker osv.

En af hangarerne, der rummede markedet

Bag markedet lå denne protestantiske kirke.

Zoo
Vi tog en sporvogn ud til Zoo, der ligger ca. 7 km. fra centrum. Zoo´en var overraskende stor og de fleste af anlæggene var også af god standard. Specielt var deres "mini-regnskov" flot lavet. Entre 2,50 LVL (ca. 27,50 Dkr.) p.p.

Zooen ligger med en fin udsigt

Efter ca. 3 timer åbnede himlens sluser sig og det væltede ned. Vi søgte læ indtil det blev tørvejr igen, og fandt en sporvogn ind til byen.
Kl. var ikke så mange, så vi ville gå en sidste tur ned i den gamle by. Det begyndte dog at regne igen så vi gik i stedet i stormagasinet Stockmann. Her var vareudbud som hjemme, og priserne var sørme også helt som derhjemme.

Om aftenen var regnen holdt op og da vi gik ud for at spise aftensmad slog vi en smut ned i den gamle by for at kigge en sidste gang.

D. 4. august
Kl. 7.30 begav vi os mod busstationen. Det var blevet fint vejr igen og det gjorde derfor ikke noget, at vi kom lidt for tidligt.

Bussen til Litauen var helt fyldt, men kørte heldigvis næsten til tiden. Vi gjorde en del stop undervejs, men bortset fra det første, var alle af ganske kort varighed. Det gik også nemt med at komme over grænsen, og så var vi i Litauen igen.