Estland 2012-2013

Antal indbyggere: 1.274.709 (est. july 2012)

Areal:    45.228 km2

Hovedstad: Tallin

Købekraft pr. indbygger: 20.600 USD (2012)

Det var en medarbejder-jul i år, og derfor skulle den da også bruges til at rejse i. Med kun en fridag kunne vi komme af sted i 5 dage. Fantastisk. Vi havde nogle SAS bonuspoint som lige kunne strække til to retur til Tallinn, og da vi ikke havde været der før, og der i august stadig var billetter at få, faldt valget på Tallinn.

D. 28. december 2012

Som sædvanligt afgang med SAS fra Aalborg til København kl. 6.45 med seneste check-in kl. 6.15. Det betød afgang fra Randers kl. 5, men hvad betyder det, når der stod ferie på programmet? Der var frost og koldt, men heldigvis ikke glat. Vi fandt også med det samme en P-plads tæt på indgangen, selv om lufthavnens hjemmeside oplyste, at der kun var ganske få pladser tilbage. Vi kom igennem sikkerhedskontrollen og satte os og ventede. Boarding til tiden - dejligt, for vi havde ikke så lang tid til at skifte i København. Og så sad vi i flyveren ... og sad og sad. Endelig trillede vi af sted. "Der havde været problemer med teknikken" sagde piloten. Fedt at få at vide :-)  Turen gik uden problemer og vi landede heldigvis i udenrigs, så vi var tæt på vores afgang. Lige da jeg står ud af flyveren falder min sål af mine fantastiske vinter-boots. Øv, what to do? Jeg snører mine  snørebånd rundt om sålen og så kan jeg slæbe dem med mig. Vi kigger i de nærmeste butikker, om de har noget lim, men det er åbenbart ikke lige en varer, som rejsende typisk efterspørger.

Jeg må leve med min løse sål, indtil vi når hotellet og et par andre støvler, som jeg heldigvis havde taget med. Flyveturen til Tallinn tog kun 1½ time og gik uden problemer. Det tog lidt tid at få bagagen men allerede inden middag var vi på hotellet, havde fået vores værelse og var på vej ud i byen. Fra luften så Tallinn ud som om nogen havde taget et foto i sort/hvid. Frosten lå hvid over det hele og ikke mange farver. Det blev dog gjort til skamme, da vi kom ind i den gamle bydel, hvor de flotte, gamle bygninger lå side om side - alle i forskellige farver.

Vi valgte at bruge dag 1 på et besøg på turistbureauet og så gåturen i Lonely Planet. Vi gik lidt info på turistinformationen - selv om den ansatte ikke virkede så begejstret for egen by - og så gik vi igennem den gamle by.

Lonely Planet har en god tur, der går igennem de vigtigste dele af den gamle by. Vi startede på frihedspladsen, som er Tallinns svar på Rådhuspladsen.

Korset om dagen og om natten

Et stort kors dominerer pladsen. Herfra gik vi opad, til den øvre by. Her boede adelen i gamle dage. Herfra kunne de kigge ned på pøbelen. Der ligger en fin lille park, og man kan se de imponerende mure, der står tilbage fra et gammelt dansk fort. i dag er kun murerne tilbage, mens resten er lavet om til parlamentsbygning. Lige overfor placerede russerne en stor katedral, som stadig står der. Det understregede russernes magt over landet.

Herfra gik vi til et udsigtspunkt,  hvor alle turisterne var forsamlet. Her fik Kennet den første af flere smagsprøver af den lokale glögg. Herfra gik vi nedad igen, hvor vi så flere af byens gamle porte. Undervejs bemærkede vi, at byens gamle huse så meget velholdte ud. Flere af dem var gamle laugsbygninger, hvoraf flere bar præg af den danske fortid, bl.a. Skt. Knuds Laugsal.

Vi endte efter nogle timer tilbage i centrum af byen, hvor der var et lille marked. Iflg. guidebogen blev der serveret mad, men det så vi nu ikke. Der var til gengæld masser af glögg. Den kunne fås i forskellig styrker, hvor 27 % var det stærkeste.

På vejen tilbage til hotellet fik Kennet en kebab, så maven kunne klare sig et par timer endnu. Der ligger et fint lille spisested under vejen ved Frihedspladsen.

Byen har mange smalle gader og gyder

Efter afslapning gik vi ned i den gamle by for at spise. Valget var faldet på indisk men den første restaurant, vi kom ind på, havde kun bordet lige ved indgangen tilbage, så vi gik videre. Vi endte med at spise på Restaurant Elevant. Ganske ok indisk mad. Ikke overvældende stærkt og kraftigt, som vi godt kan lide, men ok. På vejen hjem gik vi forbi et supermarked for at få lidt sodavand med hjem. Vi fandt et fint supermarked, og åbningstiderne i Estland matcher fint den nye danske lukkelov = åbent til sent. Vi har tænkt over, hvor dejligt det er, at der er varmt på alle indendørs steder (restauranter, kirker, museer, hotellet mv), selv om der er meget koldt uden for. I supermarkedet virkede det som om der selv i frugt og grønt afdelingen var varme på :-) Tilbage på hotellet blev spabadet fyldt med varmt varmt, og hold op hvor var det skønt efter en dag ude i kulden.

Rudolf boede på rådhuspladsen

Allerede lidt over 22 var det go´nat - vi havde jo været tidligt oppe.

D. 29. december 2012
Kl. 8 ringede vækkeuret. Det var stadig mørkt udenfor. Gad vide, hvornår de tænder lyset i dette her land?
Morgenmad var buffet. Fin, skandinavisk stil uden at være prangende og med ok udvalg af varmt også.

Vi spurgte på hotellet, om der var tider til massage d. 31. Desværre nej. Hm øv, for der var nemlig ikke så mange ting, der havde åbent på den dag, fordi det var en mandag (store lukkedag for museer i Estland). Vi fik dog at vide, at vi kunne prøve at spørge igen, når vi kom tilbage fra byen.

Kl. 10 var vintertøjet på og vi gik udenfor. Det var koldere end i går, men det var egentligt fint nok, for så var al sneen helt sikkert fast at gå på, og man fik ikke våde fødder.
Først gik vi til Besættelsesmuseet. Det åbnede dog først kl. 11, så det blev udsat. I stedet gik vi på det historiske museum. Det ligger egentlig flere steder, men dette var hovedbygningen. Et fint lille museum, der givet et godt indblik i den Estiske historie. Fokus er på den  ældre tid. Den er også småfilosofisk, og rejser spørgsmålet, om Estere nogensinde har været lykkelige i deres eget land?

Bymuren

Herfra fortsatte vi til bymuseet, som ligger i et gammelt byhus. Her så man byens historie helt fra et jægersamfund over danskernes invasion og til russernes invasion. .

Vi kom forbi en cafe, hvor vi besluttede os for at gå ind og få lidt varmt at drikke. Der var mange kunder i butikken og efterfølgende fandt vi ud af, at Maiasmokk er Tallinns ældste cafe. Maiasmokk betyder "sød tand" og det er meget passende, for her er masser af kager og andre søde sager. Kennet fik Glüwein (igen) og kage og jeg te og marcipan. Uhmm, lækkert.

Da vi kom tilbage til hotellet tjekkede vi, om der var kommet ledige massagetider. Jo minsandten. Det kunne tyde på, at der var skaffet yderligere en massør. Vi fik tider kl. 14 og 15 d. 31. Lækkert.

Det var blevet virkeligt koldt, da vi gik ned i byen for at spise. Termometeret sagde  godt nok "kun" minus 4 grader, men det føltes langt koldere. Det gode ved det kolde vejr var dog, at så var der fast underlag under fødderne :-)
Vi spiste på en mexicansk restaurant, som havde et sjovt interiør og ok mexicansk mad. Der var ikke skruet så meget op for varmen som andre steder, vi har været, så det var med lidt kolde tæer, at vi gik hjemad mod en afslappede tur i jacuzzien.

D. 30. december 2012
Lidt svært at komme op kl. 8, når det bare er mørkt uden for, og man jo ikke har et "must-do" program. Vi ventede lige en halv time, men så var det på med tøjet og ned og spise morgenmad.

Kl. 10.30 havde vi vintertøjet på, og gik til "Kiek in de Kôk-tårnet". Tårnet er 38 meter højt og bygget i 1470´erne til forsvar af byen. Tårnet er nu et museum, der fortæller om Tallinn og forsvaret af byen. Der er et par gode og informative film på museet og en fin udsigt ud over byen fra de øverste vinduer.

Næste stop var besættelsesmuseet. Vi var spændte på dette sted, for vi synes, at esterne på de øvrige museer kun ganske overfladisk havde berørt alle de år, hvor de har været besat.
Museet har mange fine effekter fra besættelsesårene, men det halter med at beskrive historien. Der er nogle rigtigt gode film, men efter som hver af dem varede 30 min. var tålmodigheden kun til at se en enkelt (desværre). Havde filmene været bare lidt kortere, kunne man have set flere. I kælderen står gamle statuer af kendte kommunister, som efter 1991 dog blev fjernet fra bybilledet. Hvis man ikke ser videoerne, kan man nå igennem museet på 20 minutter.

Vi gik mod den nye bydel - en del af byen, som vi ikke havde udforsket endnu. Vi kom til det store Viru-hotel. Bygget i 1972 og på det tidspunkt Estlands eneste skyskraber. Hotellet var datidens eneste mulige beboelse for turister i Estland. Når alle turister var samlet ét sted, kunne KGB lettere overvåge dem.
Vi så i receptionen, at der var en guidet rundtur en halv time senere og besluttede os for at blive. Hotellet ligger i forbindelse med et stort indkøbscenter, så her var det ikke noget problem at bruge 30 minutter.

Den guidede tur kostede 7 Euro p.p. Ikke billigt i forhold til andre museer, men jeg ville rigtigt gerne se KGB-museet og den lidt mystiske historie. Vi havde en rigtigt engageret guide, der selv havde været ung under det sovjetiske styre, og derfor kunne fortælle mange historier. Vi så overvågningsrummet og hørte historier om, hvordan KGB overvågede både ansatte og turister. Museet ligger på 23 etage, så en fantastisk udsigt får man også med i købet.

Fra rundturen

Man sluttede af med en valgfri film i baren, hvor der også kunne købes lidt til ganen. Kennet fik estisk likør, Vana Tallinn, og jeg - selvfølgelig - en helt almindelig cola-light. Likøren kan varmt anbefales (siger Kennet).

Turen tog lidt over en time og var alle pengene værd. Efter min mening et must-do i Tallinn.

Mørket var ved at falde på og vi satte næsen hjemad. Så kunne vi lige smække benene op i en times tid, inden aftensmaden.
Den blev indtaget på "the snitzel-house"; en tysk restaurant med store portioner og masser af kød til rimelige priser.

På turen hjem gik vi forbi byens julemarked og beundrede alt lyset, juletræet og alle de flotte ting, som blev solgt her.

Herefter hjem til et dejligt varmt hotelværelse, te og kaffe.

D. 31. december 2012

Vi var lidt uheldige med datoerne. Denne dag var mandag, og dermed en af de dage, hvor de fleste seværdigheder var lukket. Derfor havde vi bestilt massage. Det var den rene wellness massage. Inden da var vi en tur nede i et nyt bykvarter, "Rothermanns Quarter". Det var interessant at se dele af byen, som er mere moderne. Estland er EU¨s 5 fattigste land, men alligevel havde de en række splinternye mærkevare butikker. Det er dog stadig en meget lille del af byen, der er så moderne.

Efter vores lækre massage skulle vi ud at spise fint. Vi havde bestilt bord på Restaurant Mix.

3 retter til kun 69 Euro + en vinmenu. Det er den 3. bedst vurderede restaurant i Tallinn, og maden var fremragende. Servicen var lidt mere lunken, og de første retter blev serveret rigeligt hurtigt. Til trods for det, var det en fantastisk aften.

Kennet på restaurant Mix

Derefter gik vi ud i byen og så  på fyrværkeri. Der var et centralt fyrværkerishow på byens plads, og det var utroligt flot. Derfra gik vi hjem, og fik et stykke kransekage inden vi gik i seng.

D. 1. januar 2013
Mandag var det meste lukket, men d. 1.1. var ALT lukket, undtagen én ting - den Zoologiske Have. Der tog vi en trolleybus til, efter at have sovet lidt længere end vi gjorde de andre dage. Den er gratis for indbyggerne selv, men vi andre skal købe en billet i en kiosk, og så stemple den i bussen.,

Det var den eneste dag med møgvejr. Det var regn og slud, og stierne var meget glatte. Til gengæld var der mange dyr at se. Det var en bred vifte fra ørne og  ugler til vildsvin og elefanter. Parken er meget stor, og i den fjerneste ende var der en helt ny afdeling med får og geder. Det lyder måske kedeligt, men var meget interessant. Generelt kan parken varmt anbefales.

Vi tog tilbage til hotellet og fik hotellet til at ringe efter en taxi. Han kørte den rigtige og hurtigste vej, til forskel fra chaufføren på vejen ind,  men alligevel kostede turen næsten 13 Euro. Jeg tog fat i ham, og bad om en kvittering. Her dukkede en post på 5 Euro op. "Det var sørme en fejl" påstod den gode mand, og vi fik 5 Euro tilbage! Så rådet er - uanset hvem man vælger at køre med, bliver man sandsynligvis snydt på den ene eller anden måde. Vi boede på den modsatte side af byen i forhold til lufthavnen, og turen skal ikke koste mere end 8 Euro.

En smertefri tur hjem og lidt før midnat var i Randers. I rigelig god tid til at komme på arbejde næste dags morgen :-)